Dojde-li ve firmě k selhání a následné nežádoucí události, hledejme za vším lidský faktor. Statistika říká, že za vším stojí člověk (v číslech je to 95%). Prakticky vždy je možné najít viníka nebo viníky selhání. Ale to je jen jedna strana mince.
Vždy je důležité hledat objektivní příčiny. Po zjištění KDO musí přijít nutně na řadu otázka PROČ? Je potřeba analyzovat důvody nebo společně více důvodů, proč k lidskému selhání došlo. Proto při hledání příčin nelze skončit konstatováním, že se něco nepovedlo, aniž by se zjistilo, jakých chyb se dopustil člověk. Nicméně anlýza nesmí skončit obviněním "viníků" - vždy musí následovat hledání důvodů, proč k systémově chybě došlo a proč člověk (lidé) selhal.
O vině lze hovořit jen výjimečně, např. v případě evidentní nedbalosti nebo dokonce úmyslného spáchání škody, což ovšem může mít své příčiny např. v chybném výběru lidí na dané pracovní pozice nebo v nevyhovujícímmotivačním systému. Prioritní důraz moderního managementu je proto kladen na zvyšování spolehlivosti lidského činitele.